پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 تير 1399 - 13:52
یادداشت

عملیات اشغال فلسطین در انتظار چراغ سبز ترامپ؛ زمینه‌ها و موانع

با توجه به بحران‌های داخلی بزرگی که این روزها دامنگیر ترامپ شده است، همچون اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در سراسر آمریکا، انتشار کتاب افشاگرانه جان بولتون علیه وی و همچنین ناکارآمدی های صورت گرفته در کنترل بحران کرونا، این احتمال که ترامپ و تیم مشاوران او برای دور کردن اذهان عمومی از این وقایع دست به یک ماجراجویی خارجی بزنند بسیار زیاد است
کد خبر : 6621

پایگاه رهنما:

 در حالی که نبود انسجام داخلی، مخالفت‌های گسترده بین المللی و ترس از عواقب نامعلوم اجرا طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی موجب عقب نشینی سران رژیم صهیونیستی بویژه نتانیاهو از عملیاتی کردن سریع طرح و به تعویق انداختن آن شده است، به نظر می رسد که صهیونیست‌ها در انتظار چراغ سبز و کسب حمایتی قاطع از سوی واشنگتن برای دست بردن به این ریسک بزرگ هستند.

حال در این میان رسانه ها از احتمال تشکیل جلسه فوق العاده مقامات ارشد دولت ترامپ برای تصمیم‌گیری در مورد این طرح در روزهای آینده خبر داده اند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اسرائیلی و آمریکایی اعلام کرد، انتظار می‌رود که کاخ سفید هفته جاری بررسی جدی را درباره اینکه آیا به اسرائیل برای الحاق کرانه باختری چراغ سبز نشان می‌دهد یا خیر انجام خواهد داد. از طرف دیگر نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته در سخنانی تأکید کرد که ۱۰ روز پیش‌رو برای تعیین سرنوشت نهایی روند صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی سرنوشت‌ساز خواهد بود.

بر این اساس منوط شدن طرح به تصمیم کاخ سفید این پرسش را مطرح می سازد که تصمیم سرنوشت‌ساز ترامپ طی روزهای آینده چه خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش می توان مجموعه ای از مولفه ها را دخیل دانست که تصمیمات شخصیت پرتلاطم ترامپ را باید بر اساس آنها پیشبینی کرد.

 

پیشران‌های ریسک ترامپ

ترامپ، از زمان حضور در کاخ سفید، رژیم صهیونیستی و در راس آن «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم را به اشکال مختلف مورد حمایت قرار داده و در راستای این حمایت، طرح‌های ضد فلسطینی بسیاری را کلید زده که از جمله آنها طرح موسوم به «معامله قرن» بوده است. اگرچه الحاق کرانه باختری به طور کامل صراحتاً در معامله قرن مورد اشاره قرار نگرفته است اما تأکیدات این طرح بر عدم بازگشت آوارگان که یکی از دعاوی اصلی مذاکرات به اصطلاح صلح میان کشورهای عربی و صهیونیست‌ها در توافق اسلو بوده است و یا تأکید معامله قرن بر جلوگیری از تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی، عملاً به معنای زمینه سازی برای استحاله و ضمیمه تدریجی اراضی باقی مانده تحت کنترل فلسطینیان در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی است.

بسیاری بر این اعتقاد هستند که ناتوانی کاخ سفید در مشروعیت بخشی و اجرای بی دردسر معامله قرن به معنای کنار رفتن این طرح از دستور کار مقامات کاخ سفید نیست و ترامپ و صهیونیست‌های نزدیک به او همانند کوشنر به دنبال آن هستند تا هر طور که شده معامله قرن را در دوران ترامپ عملیاتی کنند.

از طرف دیگر با توجه به بحران‌های داخلی بزرگی که این روزها دامنگیر ترامپ شده است، همچون اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در سراسر آمریکا، انتشار کتاب افشاگرانه جان بولتون علیه وی و همچنین ناکارآمدی های صورت گرفته در کنترل بحران کرونا که تلفات بسیاری در آمریکا برجای گذاشته است، این احتمال که ترامپ و تیم مشاوران او برای دور کردن اذهان عمومی از این وقایع دست به یک ماجراجویی خارجی بزنند بسیار زیاد است چنانکه ترامپ سابقه چنین پلتیک‌های رسانه ای را داراست.

از بعدی دیگر نیز نباید از یاد برد که با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ بر روی حمایت لابی قدرتمند و ثروتمند صهیونیستی در آمریکا حساب ویژه ای باز کرده است و موافقت با الحاق بخش هایی از کرانه باختری به طور حتم با رضایتمندی این لابی مواجه خواهد شد.

رضایتمندی و سکوت مرگبار دولت‌های عربی بویژه شیخ نشینان خلیج فارس که به معنای همراهی ضمنی با اقدامات کاخ سفید به منظور یکسره کردن مسأله فلسطین و پیشبرد طرح عادی سازی می باشد خود زمینه دیگری برای ترغیب ترامپ به نادیده گرفتن مخالفت‌های بین المللی با طرح الحاق است.

 

موانع چراغ سبز کاخ سفید به طرح الحاق

اما در کنار شواهد و دلایل امکان چراغ سبز واشنگتن به نتانیاهو برای پیشبرد طرح الحاق، موانعی نیز وجود دارد که به سادگی نمی توان از کنار آنها گذار کرد.

یکی از مهمترین موانع طبیعتاً آگاهی کاخ سفید از احتمال زیاد کاهش کاهش ضریب امنیتی سرزمین‌های اشغالی با شروع اعتراضات و مقاومت های ملت فلسطین خواهد بود. امنیت رژیم صهیونیستی همواره یکی از پایه های سیاست‌های راهبردی کاخ سفید در منطقه غرب آسیا بوده است و به طور حتم استراتژیست های کاخ سفید از خطرات طرح الحاق برای امنیت این رژیم آگاه هستند.

یکی دیگر از تهدیدات مخالفتهای شدید اردن است که حتی کار را به تهدید نظامی رژیم صهیونیستی توسط مقامات امان کشانده است. اخیراً منابع دیپلمات عالی‌رتبه اردنی در گفتگو با المیادین اعلام کردند که پادشاه اردن به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ابلاغ کرده است در صورت اجرای طرح الحاق کرانه باختری، اردن از ادامه اجرای معاهده صلح وادی عربه با اسرائیل امتناع خواهد ورزید که در آن اردن موجودیت این رژیم را به رسمیت شناخت.

همچنین خبرهایی در مورد اختلاف در میان خود مقامات کاخ سفید وجود دارد و طبق گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، نشست کاخ سفید در سایه اختلافات داخلی در دولت ترامپ درباره الحاق کرانه باختری انجام خواهد شد. فریدمن موافق اجرای این طرح در زمان کنونی است اما طرف‌های دیگر محافظه کاری می‌کنند. پامپئو نیز پس از بازگشت از اراضی اشغالی در این باره محافظه کار بود، اما از آن زمان به بعد تا حدودی در مسیر فریدمن گام برمی‌دارد و احتمال داده می‌شود که از طرح الحاق حمایت کند

منبع: الوقت

ارسال نظرات